Støtter Bane NORs mål om sikkerhet, effektivitet og utvikling av jernbanenettet.

Bane NOR er sentral i leveransen av jernbaneinfrastruktur i Norge. Med fokus på sikkerhet og pålitelighet jobber de kontinuerlig med forbedring og modernisering. I over 20 år har Bouvet fått bidra Bane NOR i å sikre stabil drift og høy kvalitet gjennom flere ulike leveranser!

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi


Sammen med BaneNOR har vi fått være med på å levere og utvikle flere innovative og skreddersydde produkter og tjenester.

Disse løsningene har bidratt til å møte Bane NORs behov for effektivitet, sikkerhet og innovasjon innen jernbanesektoren. 

Innen produktspekteret har vi bistått med å levere:
 

Eress

Eress er en organisasjon tilknyttet Bane NOR som samarbeider med europeiske jernbaneinfrastrukturforvaltere for å sikre standardisert og transparent energibruk i jernbanen. Gjennom deres produkt, Erex, håndteres togenergiforbruket på en rettferdig og effektiv måte, hvor togoperatører kun betaler for faktisk forbrukt energi. Erex brukes av 60 togoperatører i mer enn 10 europeiske land, og dekker over 7000 tog. Eress fremmer energieffektivitet og konkurranseevne for togselskaper i Europa. Bouvet har utviklet og forvaltet dette produktet siden 2005.

FIDO

FIDO er Bane NORs distribusjonssystem for informasjon om togframføring, skiftning og arbeid i spor. Systemet samler og distribuerer data til brukere som togledere, vaktledere og jernbaneforetak, og er i drift hos nærmere 20 togselskaper i Norge og Sverige. FIDO gir brukerne dagsferske rutedata, oppdateringer om infrastruktur og sanntidsendringer, tilgjengelig på PC eller nettbrett. Systemet integrerer også med andre systemer, og forbedrer både sikkerhet og effektivitet i togtrafikken. Bouvet har utviklet og forvaltet FIDO siden 2012.

FIDO er definert som et av Bane NORs kritiske infrastruktursystemer. Stopper FIDO, stopper togtrafikken i Norge.

BEST

BEST er en web-basert bestillingsportal der togselskaper og entreprenører kan bestille tilgang til ekstratog eller arbeid på linjenettet fra Bane NOR. Portalen består av to løsninger: BEST Korttid (BEST K) og BEST Langtid (BEST L). BEST har erstattet tidligere bruk av telefon og e-post, og gjør kommunikasjonen mellom aktørene enklere og mer oversiktlig. I tillegg brukes BEST internt i Bane NOR til kommunikasjon mellom sporkoordinatorer og rutekontor for videre saksbehandling av bestillingene.

BEST Korttid er et rollebasert system der ulike aktører får tilpassede skjermbilder basert på deres behov. Systemet har et grensesnitt mot kapasitetsplanleggingssystemet (TPS) som ruteplanleggerne i Bane NOR bruker for å planlegge togtrafikken. Når en bestilling er ferdig behandlet i BEST, sendes den videre til TPS for videre behandling. Etter at ruteplanleggeren har behandlet bestillingen i sitt system, oppdateres BEST i henhold til dette. BEST Korttid ble satt i produksjon i februar 2013.

BEST Langtid bygger på BEST Korttid, men har som hovedfunksjon å danne grunnlaget for all ruteplanlegging i Norge. Oppdatering av grunnlagsdata skjer automatisk ved at data hentes fra tilgrensende systemer. Dette kan inkludere data om brukere av systemet, opplysninger om nye eller endrede stasjoner, signaler eller togkarakteristikker. BEST Langtid ble satt i produksjon våren 2017.
 

Program Kundeinformasjon

Dette programmet skal bidra på Bane NOR sin ambisjon om å levere riktig, lik, rask og nyttig informasjon til relevante brukere (togselskapene, og andre trafikk interessenter), for å skape gode reiseopplevelser og å sikre høy tilfredshet i kundereisen. Dette gjennom å levere effektive verktøy, tverrfaglig samarbeid, brukervennlige løsninger og sømløs datadeling med standardiserte formater. Programmet har tre produktteam som jobber sammen for å legge til rette for best mulig informasjon.

Bouvet har her to av disse produktteamene. Det er:

M3LD

M3LD er et verktøy utviklet for Bane NOR som håndterer kundeinformasjon for reisende. Det brukes til å sende ut avviksmeldinger, monitormeldinger, høyttalerannonseringer og styring av skjermer ved togavvik. Systemet samler all viktig informasjon for reisende ved togavvik, og integrerer blant annet funksjonalitet for buss-for-tog-koordinering ved stasjoner.

Team X – Real time

Leverer et produkt som gir "real time" data for håndtere en bedre kundeinformasjonen. Vi leverer her 3 produkter av "real-time" datastrømmer, Siri-ET, Siri-SX og Datahub. SIRI er en europeisk standard for trafikkdata som står for Service Interface for Real-time Information.

I tillegg samarbeider vi om:

SATT

er en Digital Samhandlingsløsning som skaper nye muligheter for samhandling mellom Jernbaneforetak og Bane NOR gjennom å digitalisere tjenestene: Hendelse, Kapasitet og Aksjonskort.

Tjenesten Hendelse

har som mål å forbedre håndtering når en hendelse oppstår. Forbedre kommunikasjon med Jernbaneforetak for å informere hendelsen raskt og korrekt slik at Jernbaneforetak kan gjøre nødvendige tiltak.

Tjenesten Kapasitet

har som mål å gjøre det mulig for Jernbaneforetak å enklere søke om togframføring i driftsdøgn. I første omgang omfatter dette Innstilling av planlagte ruter.

Tjenesten Aksjonskort

Første del handler om forvaltning og høringprosessen av Aksjonskort samt distribusjon av godkjente Aksjonskort til Jernbaneforetak.
Andre del omfatter bruk av godkjente Aksjonskort. I en hendelse der tiltaket er å iverksette Aksjonskort skal prosektet gjøre det mulig å enklere for Trafikkstyringsentralene å enklere ta bedre valg når ett aksjonskort skal brukes. Resultatet av disse valgene ønsker vi raskt å dele med Jernbaneforetakene.

Intranett

Bouvet har bistår Bane NOR med å utvikle et nytt intranett i SharePoint/Microsoft 365, inkludert Viva-moduler og Teams. Prosjektet har fokusert på å erstatte det gamle intranettet på Episerver med en moderne løsning som forbedrer brukervennlighet og struktur, og som er tilpasset både PC-brukere og ansatte uten aktiv PC-bruk.

Les noen av prosjektene vi har bidratt på

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt

Hans-Peter Olsen
Key account manager