Java-appen «Erex» gjør europeiske tog mer effektive og rimeligere å drifte. Samtidig sparer de millioner i strømregninger.
Tog drives av strøm, noe som er gunstig for miljøet, planeten og menneskene. En utfordring var at selskaper som VY, CargoNet og Flytoget i Norge, ikke mottok fakturaer basert på faktisk strømforbruk, men på estimerte avregninger.
Dette var komplisert fordi togene krysset landegrenser og brukte strøm på ulike tider av døgnet. Variasjoner i strømpriser, tariffer, skatter og avgifter gjorde situasjonen enda mer utfordrende. Derfor ønsket Bane NOR et system for håndtering av strømmåling og fakturering på jernbanenettet, sammen utviklet vi Erex.
Systemet Erex gjør at togselskapene verken betaler mer eller mindre enn det de skal. Systemet tar imot data om strømforbruk og GPS-posisjon fra alle lokomotiver i jernbanenettet. Fakturaen er beregnet ut i fra planlagt togtur, strømpriser, tariffer, skatter og avgifter.
Erex fanger opp når strømprisen varierer gjennom døgnet og tar høyde for at togene passerer landegrenser. Løsningen gjorde at samarbeidet mellom Norge, Sverige, Danmark, Finland, Sveits, Nederland og Belgia ble en god del enklere. Organisasjonen som står bak samarbeidet mellom disse 7 landene heter Eress.
Erex er en Java-basert applikasjon med en web frontend og en Oracle database backend. Erex benytter seg av en rekke open source produkter, inkludert Spring, Hibernate, ActiveMQ og Camel. Erex innfører nå deler av Hadoop, for å håndtere de økende mengdene data som behandles av Erex og gir en ny og forbedret analytisk funksjonalitet til Eress-partnerne.
I dag er Erex er et system for håndtering av strømmåling og fakturering på jernbanenettet. Dette internasjonalt samarbeidsprosjekt er med på å gjøre det mulig å senke strømforbruket på jernbanen.
Erex, håndteres energiforbruket til tog på en rettferdig og effektiv måte, hvor togoperatører kun betaler for faktisk forbrukt energi. Erex brukes av 60 togoperatører i mer enn 10 land i Europa, inkludert 7000 tog
Siden oppstarten av prosjektet i 2004 kan blant annet VY vise til til store innsparinger innenfor kjøreatferd, forbruk hos tog som står i ro, og klimakontroll i togsettene, samt at de har redusert energiforbruket.