Bane NOR

Papirløs og sikker togframføring

Bane NOR sitt system FIDO, bidrar til en mer effektiv og filtrert kommunikasjon mellom togledere, togekspediktører, førere og ombordansvarlige. Systemet skal bidra til sikker, hensiktsmessig og effektiv togframføring. Bouvet har fått bistå i prosjektet siden starten.

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi

Utfordring

Bakgrunnen var at Bane NOR ønsket en digitaliseringsprosess for videutvikling av togframføringen. Målet var å gå fra gamle, papirbaserte løsninger til nye og mer effektive systemer for distribusjon av informasjon i forbindelse med sikker togframføring, arbeid i spor og som basis for styringsinformasjon ved togframføring. Enklere forklart en effektivisering av kommunikasjonen mellom de ulike aktørene i togframføringen.

Informasjonen blir i større grad blir filtrert og aktuell informasjon presentert – tilpasset den enkelte bruker. I den eksisterende løsningen krevdes et flertalls permer med informasjon for førere og ombordansvarlige. Denne 150-års lange tradisjonen skulle byttes ut mot mer relevant og oppdatert informasjon som kunne håndteres via nettbrett.

 

Løsningen

Løsningen ble FIDO – Filtrert distribusjon av operative kunngjøringer. Prosjektet ble påbegynt i 2012 og full drift i Norge ble rullet ut i april 2015. Prosessen startet med å legge all informasjon over på digitale plattformer og bygge web-appen som tillater informasjonsflyt i tilnærmet realtime til PC og nettbrett. Systemet har en modell av jernbaneinfrastrukturen og en ruteplan som grunndata der systemet viderebehandler denne dataen og gir en tilpasset visning basert på hvem du er, dine arbeidsoppgaver og hvilken rute du arbeider på.

Unødvendig informasjon ble altså redusert og videreformidlingstiden på ny informasjon betydelig kortet ned. Etter brukerintervjuer fulgte design og utvikling for best mulig tilpasning av løsningen opp mot de aktuelle brukergruppene. Etter utviklingsprosessen ble systemet først satt i drift på Ofotbanen fra januar 2014. Systemet er i dag fullt operativt drift med solide rammer som sørger for en god flyt i det daglige arbeidet med togframføring og sikkerhet.

Verdi for kunden

Digitaliseringen av denne informasjonsprosessen var den første av sitt slag i Europa. Den papirløse togframføringen har ikke bare redusert ryggvondt hos lokførere som slipper kilovis av papir, men Bane NOR fikk også en effektiviseringsgevinst på ca 10 millioner årlig. Togselskapene sparer også et tilsvarende beløp i trykkekostnader og førere og ombordansvarlige får en enklere hverdag med en informasjonsflyt som er tilrettelagt deres egne ruter. 

Tiden etter lansering

Bane NOR har gjort en større satsning på felles sky-infrastruktur. Det inkluderer bl.a. en plattform for utvikling og CI/CD prosess (Azure DevOps pipelines) som gjør en deploy til Kubernetes, og en integrasjonsplattform basert på Azure APIM og Kafka. FIDO har flere eksisterende integrasjoner med andre systemer, som gradvis migreres over på ny integrasjonsplattform, i hovedsak Kafka. Applikasjonen bygges i siste versjoner av .NET, og vil deployes til et Kubernetes cluster. Frontend bygges i ReactJS.

Det benyttes også en egen Azure APIM for å lage et tydelig API-lag mellom backend og frontend. Dette skal senere gjøre det mulig å eksponere funksjonalitet til andre systemer i Bane NOR som på sikt kan komme til å ta over enkelte funksjoner.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt

Hans-Peter Olsen
Key account manager