Kunstig intelligens, følelser og indre bestemødre i Wien

Inntrykkene var mange og inspirerende på uxcon Vienna – Europas vennligste konferanse for UX research og design!

Linn Sollied Madsen

Martin Bendiksen

Publisert:

3. okt. 2024

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi

Seks mennesker med navneskilt rundt halsen står foran en murbygning i Wien.

Vi landet i Wien tidlig på morgenen, forventningsfulle og klare for å delta på UXcon Vienna 2024. Dette er vår første store internasjonale UX-konferanse, og stemningen var til å ta og føle på da vi nærmet oss Expedithalle, lokalet for konferansen. Allerede ved inngangen kunne vi kjenne energien fra hundrevis av andre deltakere – et fargerikt fellesskap av designere, forskere og teknologieksperter fra hele verden.

Etter registreringen startet programmet med en varm velkomst og en imponerende åpningssesjon. Vi ble raskt oppslukt i et hav av inspirasjon. Det var umulig å ikke la seg fascinere av de første foredragsholderne – fra eksperter på designetikk til visjonære som drøftet kunstig intelligens’ innflytelse på brukeropplevelse. Vi deltok i både korte, 30-minutters foredrag og lengre, mer interaktive sesjoner som virkelig fikk oss til å reflektere over hvordan vi kan forbedre våre egne prosjekter hjemme.

Den kunstige intelligensen kommer!

De to foregående avsnittene kunne vi i og for seg ha skrevet selv. Det er kanskje litt vel overstrømmende, men stemmer allikevel ganske bra med opplevelsene våre. Men det er Chat-gtp som står for teksten, basert på det korte promptet «skriv et reisebrev fra to designere som har vært på uxcon Vienna». Chat-gtp fortsetter teksten med å beskrive den velsmakende vegetarmaten vi fikk servert (korrekt!) og beskriver i detalj en workshop om inkludering vi skulle ha vært på (ikke korrekt!), og det hele er egentlig både imponerende og litt skummelt.

Kunstig intelligens var ikke uventet én av de store temaene på årets konferanse. Hva kan vi bruke det til? Hvor er fallgruvene? Er det etisk? Kommer vi til å miste jobbene våre? De fleste virket imidlertid til å se flere muligheter enn bekymringer, og det var flere interessante vinklinger – blant annet om vår emosjonelle tilknytning til chatbot’er og robotstøvsugere.

Flere mennesker sitter og jobber sammen på et avlangt bord inne i et klasserom.
Dyp konsentrasjon på workshop om hvordan man organiserer innsiktsfasen.

Det var allikevel litt uro å spore ute blant UX’erne i Europa. Mange snakket om færre oppdrag, oppsigelser og et dårligere marked enn vi kanskje har her hjemme for tiden. Det var heldigvis også optimisme, ikke minst i forbindelse med digital modning blant kunder og bedrifter, og en større forståelse for designmetodikk og verdien av god UX.  

En annen ting vi bet oss merke i var hvor differensiert UX-rollen var mange plasser. Som konsulent i Bouvet er vi ofte eneste designer på teamet, og fungerer dermed som en klassisk design-potet. Vi er gjerne involvert i alle designfasene i et prosjekt. Mange av de vi møtte på konferansen var derimot mye mer spesialisert. Noen drev kun med UX-research, noen kun med prototyping og noen kun med UX-tekstproduksjon.

Skap en indre bestemor

Design og følelser er også to ting som henger tett sammen. Vi var blant annet på en workshop om hvordan man kunne jobbe for å snu brukerens skepsis over til glede og etter hvert tilfredshet. En bruker husker også en dårlig opplevelse veldig mye lengre enn en god opplevelse, så det er viktigere å unngå irritasjon, enn å skape jubel.

Til slutt lærte vi om viktigheten av å ha en indre bestemor som heiet på deg, også de gangene du selv syntes at ting ikke hadde gått så bra. Si tre positive ting med det du nettopp leverte til deg selv, før du kommer dragende med selvkritikken!

Seks smilende mennekser sitter rundt et bord på en koreansk restaurant.
Gode matopplevelser øker teamfølelsen!

Konferansen i seg selv var veldig godt gjennomført, kanskje ikke så uventet fra et tysktalende land. Man kunne velge mellom over 50 foredrag og workshop som dekket en bred vifte av temaer. Vi var åtte UX’ere fra Bouvet på tur, to fra Tromsø, fire fra Oslo og to fra Stavanger. Å bli kjent med kollegaer fra andre regioner var nesten det beste med hele konferansen!

Wien som by leverte også til de grader. Etter en uke med styrtregn og flom, kom sola frem omtrent samtidig med at vi steg av flyet fra nord. 23 deilige grader og mulighet til å spise middag utendørs uten jakke engang er eksotisk for nordlendinger i september. Alt virket veldig rent og pent og veldig elegant overalt vi gikk rundt, og veldig trygt for en europeisk storby.

Lokale spesialiteter

Selv om vi benyttet anledningen til å spise både indisk og koreansk, fikk vi sikret oss litt klassisk østerrisk husmannskost siste kvelden med schnitzel til middag og sachertorte til dessert. Det var stort fokus på god vegetarmat, både på konferansen og på hotellet vårt (men resepsjonisten hvisket at de hadde skinke på bakrommet om nøden skulle bli for stor!). Billetter til den spanske rideskole var utsolgt, så det får vente til neste gang. Til gjengjeld fant vi en pub med fotoautomat der vi fikk foreviget Bouvet-forbrødringen én gang for alle. Våre kollegaer hjemme på Tromsø-kontoret satte også pris på Mozartkulene vi hadde med oss hjem.

Alt i alt var dette en kjempefin og interessant konferanse å dra på. Vi lærte mye nytt og spennende, og det var veldig interessant å se hva som rørte seg der ute i den store UX-verdenen. Og vi er enda ikke helt ferdige, for konferansen tilgjengeliggjør opptak av de foredragene vi gikk glipp av, så vi har mer interessant læring i vente. Under har vi skrevet litt om de innleggene vi syntes var mest spennende.

Text to ___ : What generative AI means for designers

Aiaiai! For et spennende foredrag! Mick Champayne (Google) og Casey Hudetz (Docusign) demonstrerte hvordan vi kan bruke ulike AI-verktøy til å gi prosjektene våre en skikkelig pangstart. Med hjelp av Tekst til bilde/sang/video/tekst/layout gikk de fra en enkel app-idé til et utarbeidet konsept klart for testing.

Ai kan generere veldig mye på kort tid, men de understreket hele tiden hvor viktig menneskets kritiske øye er under hele prosessen. Disse verktøyene kan hjelpe oss utforske muligheter på en rask og effektiv måte, og kanskje på sikt kan vi lage AI-genererte personas til å teste produkter på.

Typographer vs. Accessibility

Oliver Schöndorfer holdt et kjempeartig og veldig lærerikt foredrag om typografi, tilgjengelighet og universell utforming. Mens UU-foredrag ofte handler om blinde eller svaksynte som benytter seg av skjermleser, handlet dette om hvor viktig det er å velge rett font for å sikre at oss som bare ser litt dårlig også klarer å se forskjell på c og o, 1 og I og andre finurlige saker. Han har også en artig og nerdete youtube-kanal vi skal besøke jevnlig fra nå av.

From God-mode to science with experimentation

Lucia van den Brink snakket om viktigheten av UX-research og spesielt A/B-testing, for å komme oss bort fra beslutninger som kun lener seg på ekspertmeninger, og heller faktisk teste hva som funker og ikke funker. Vi likte spesielt godt det om Erin Weigels bevis-hierarki, og vurderer om vi skal skaffe oss boken hennes.

How user experience shapes the world of classical music

I et foredrag som jo er veldig passende for Wien, fortalte Christopher Widauer om hvordan statsoperaen i Wien tok i bruk UX på en rekke måter for å forbedre brukeropplevelsen. Dette var alt fra digitalisering av noteark, til en vest døve kunne ha på seg for å føle musikken på kroppen, og en stor interaktiv utstilling om Mozarts liv og virke. Det var spennende å høre om hvordan man jobbet for å få store, tunge, konservative institusjoner til å omfavne digitalisering på nye måter.

The science of great teams & brilliant organizations

Dette var en workshop som handlet om hvilke faktorer som skaper godt miljø og høy ytelse i team og organisasjoner. Fasilitatorene, Imran Rehman og Sabine Ballata, er grunnleggerne av selskapet Kokoro som har jobbet med hundrevis av teams fra ulike fagområder i hele verden. De fortalte om tre hovedprinsipper som alltid bør være i fokus:

Tilhørighet – et godt team skal være et trygt sted for å håndtere konflikter. Det er viktig med god kommunikasjon og at alle føler seg verdsatt.

Psykologisk sikkerhet – Det må være åpenhet for å dele idéer, stille spørsmål og prate om feilene man gjør. Det er tillitsskapende å snakke om de vanskelige temaene, som for eksempel hvordan man ønsker å motta kritikk.

Arbeidsflyt – målet er at teamet skal komme «i sonen», der man nesten glemmer tid og sted. Gir man mening til arbeidet, skaper det energi og gjør jobben til en fornøyelse. Man bør fjerne energitappende oppgaver som for eksempel for mange møter, og man bør alltid velge folkene over prosessen. Smidig og fleksibel er nøkkelordene for å oppnå teamsuksess.

De var veldig flinke til å la deltakerne stille spørsmål om reelle problemstillinger og ga alle muligheten til å komme med løsninger i fellesskap. Et godt arbeidsmiljø skaper god ytelse, still deg selv spørsmålene: Hva gjør vi og hva burde vi gjøre?

Anbefalt lesestoff: Corporate Rebels