Intensjon er nøkkelen til godt SEO-innhold

Google og andre søkemotorer har blitt mer sofistikerte når det gjelder forståelsen av innholdet på nettsiden din. SEO handler mindre om enkeltstående søkeord og mer om hva du ønsker å kommunisere med innholdet på nettstedet ditt.

Oskar Seljeskog

Sist oppdatert:

28. mar. 2025

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi

Søkemotorene forsøker å plassere de mest relevante og troverdige landingssidene på toppen av søkeresultatene. Du må derfor gjøre det enkelt for søkemotorene å forstå akkurat din intensjon og hvorfor du bør vises før konkurrentene.

En måte å optimalisere innhold på er å få en forståelse av søkernes intensjon – hva ønsker de å oppnå? 

Søkefraser fremfor enkeltord

Enkeltord har de har høyest månedlig søkevolum og mange velger å fokusere på disse. Samtidig kan det være vanskelig å forstå intensjonen bak enkeltord. En gullgruve er det som på engelsk kalles «Long Tail Keywords», altså lengre fraser som gir bedre oversikt over intensjonen til søkere.

Søkefraser blir ofte ignorert i arbeidet med å planlegge planlegge nytt innhold fordi: 

  1. De har lavere månedlig søkevolum: Setningene kan skrives på mange måter slik at månedlig søkevolum fordeles ut over flere varianter.
  2. De er vanskeligere å finne

Eksempel

Hva vil du egentlig med søkeordene du velger å fokusere på? Ønsker du å «vinne» generisk søkeord som for eksempel «julegave» eller vil du heller fokusere på søkefraser som «beste julegaver for menn som liker teknologi i 2025»?  Det siste har lavere søkevolum, men vil sannsynligvis skaffe besøkende som er lettere å selge til.
 

Slik finner du søkefraser 

  • Skriv ned hvilke fraser du tror dine kunder bruker
  • Se på søk som brukes i Google Search Console, altså hvilke søkeord som brukes i Google når du får trafikk inn til din side
  • Bruk et verktøy som for eksempel Semrush.com, som har oversikter over søkefraser
  • Se på internsøk på nettsiden din for å forstå hva brukere faktisk leter etter 
  • Bruk Google autocomplete for å se hvilke fraser som brukes om produktene dine. Her kan også et verktøy som Alsoasked.com brukes. 
     
Julegaver søkeresultat snippet

Den første listen du lager over nøkkelord og fraser blir fort omfattende og lang. Vurder følgende spørsmål: 

 

  • Skal siden vår rangere på disse søkefrasene i det hele tatt?
    • Hva tror vi at intensjonen er?
    • Hva tror Google at intensjonen er?
    • Hva slags type resultat vil en søker forvente?
  • Hva oppnår vi med en høy rangering på disse søkefrasene?

Fire typer intensjon

Kategoriser søkefrasene dine inn i disse fire områdene og tilpass innholdet etter intensjonen med søket. 

1. Informasjon

Søkerne ønsker å lære noe mer om et emne. Dette er de vanligste søkene og søkeordene har ofte høyt volum. Ordene indikerer gjerne at søkeren er i oppdagelsesfasen og ikke er klar til å konvertere enda. Søkerne ønsker innholdsrike sider.

2. Navigasjon

Søkeren vet allerede hvilket merke eller hvilken bedrift den leter etter, men trenger hjelp til å navigere til rett nettsted. Søkene inneholder ofte merkenavn eller navn på spesifikke produkter eller merker. Søkeresultatene vil som oftest vise nettsteder eller spesifikke produktsider.

3. Kommersiell

Søkefrasene er ofte en blanding av informasjon og transaksjon. Søkeren har intensjon om å gjøre et kjøp, men de trenger informasjon for å ta en avgjørelse. Søkeresultatene er ofte en blanding av informasjonssider og rene produktsider.

4. Transaksjon

Søkeren ønsker å gjøre et kjøp. Vanlige ord som brukes er "pris", "salg" og "kjøpe". Resultatene er som oftest produktsider.

Sjekk konkurrentene

Gjennomfør også en analyse av dagens søkeresultat. Bruk de viktigste søkeordene og se hvilke sider som rangerer høyt i dag. Dette gir en oversikt over: 

  • Hva anser søkemotoren som beste svar på søket? Toppresultatet gi deg en forståelse av hva søkemotoren tolker som intensjonen ved det aktuelle søket
  • Er det en mulighet her? Dersom du ser at det ikke er noen resultater som svarer godt nok på frasen er det gode muligheter for at du kan lage mer spisset innhold som kan havne på toppen av søkeresultatene. Grip sjansen!

Søkejusteringer er en kontinuerlig jobb

Å justere innhold er en jobb som aldri blir ferdig. Intensjon endrer seg, søkene endrer seg og innholdet må derfor endres kontinuerlig hvis du vil vinne i SEO-kappløpet.

Artikkel av:

Oskar Seljeskog
Innholdsdesigner