Google og andre søkemotorer har blitt mer sofistikerte når det gjelder forståelsen av innholdet på nettsiden din. SEO handler mindre om enkeltstående søkeord og mer om hva du ønsker å kommunisere med innholdet på nettstedet ditt.
Søkemotorene forsøker å plassere de mest relevante og troverdige landingssidene på toppen av søkeresultatene. Du må derfor gjøre det enkelt for søkemotorene å forstå akkurat din intensjon og hvorfor du bør vises før konkurrentene.
En måte å optimalisere innhold på er å få en forståelse av søkernes intensjon – hva ønsker de å oppnå?
Enkeltord har de har høyest månedlig søkevolum og mange velger å fokusere på disse. Samtidig kan det være vanskelig å forstå intensjonen bak enkeltord. En gullgruve er det som på engelsk kalles «Long Tail Keywords», altså lengre fraser som gir bedre oversikt over intensjonen til søkere.
Søkefraser blir ofte ignorert i arbeidet med å planlegge planlegge nytt innhold fordi:
Hva vil du egentlig med søkeordene du velger å fokusere på? Ønsker du å «vinne» generisk søkeord som for eksempel «julegave» eller vil du heller fokusere på søkefraser som «beste julegaver for menn som liker teknologi i 2025»? Det siste har lavere søkevolum, men vil sannsynligvis skaffe besøkende som er lettere å selge til.
Den første listen du lager over nøkkelord og fraser blir fort omfattende og lang. Vurder følgende spørsmål:
Kategoriser søkefrasene dine inn i disse fire områdene og tilpass innholdet etter intensjonen med søket.
Søkerne ønsker å lære noe mer om et emne. Dette er de vanligste søkene og søkeordene har ofte høyt volum. Ordene indikerer gjerne at søkeren er i oppdagelsesfasen og ikke er klar til å konvertere enda. Søkerne ønsker innholdsrike sider.
Søkeren vet allerede hvilket merke eller hvilken bedrift den leter etter, men trenger hjelp til å navigere til rett nettsted. Søkene inneholder ofte merkenavn eller navn på spesifikke produkter eller merker. Søkeresultatene vil som oftest vise nettsteder eller spesifikke produktsider.
Søkefrasene er ofte en blanding av informasjon og transaksjon. Søkeren har intensjon om å gjøre et kjøp, men de trenger informasjon for å ta en avgjørelse. Søkeresultatene er ofte en blanding av informasjonssider og rene produktsider.
Søkeren ønsker å gjøre et kjøp. Vanlige ord som brukes er "pris", "salg" og "kjøpe". Resultatene er som oftest produktsider.
Gjennomfør også en analyse av dagens søkeresultat. Bruk de viktigste søkeordene og se hvilke sider som rangerer høyt i dag. Dette gir en oversikt over:
Å justere innhold er en jobb som aldri blir ferdig. Intensjon endrer seg, søkene endrer seg og innholdet må derfor endres kontinuerlig hvis du vil vinne i SEO-kappløpet.