Godt design er viktig, men det er innholdet brukeren kommer for. Den beste brukeropplevelsen får du når design og innhold spiller sammen, og da trenger du en innholdsdesigner på teamet.
Ved oppgradering eller fornyelse av nettsteder setter vi i Bouvet som oftest opp tverrfaglige team, som består av utviklere, UX-designere og innholdsdesignere. Større team kan også inneholde forretningsutviklere, konseptutviklere, grafiske designere og prosjektledere.
I tidlig fase av et webprosjekt er brukerinnsikt avgjørende for å identifisere problemer og finne løsninger som kan forbedre brukeropplevelsen. Innsikten gjør mulig å tilpasse nettstedet for å øke konverteringsraten, prioritere innhold og funksjoner, og sikre at nettstedet møter brukernes forventninger.
I startfasen av et prosjekt er en av de første oppgavene å kartlegge alt innholdet som finnes på dagens nettsted. Innholdsdesigneren gjør et uttrekk av alle sidene, kategoriserer og vurderer innholdet ut ifra nettstedets hensikt og mål.
Innholdsstrategien setter retning for nettstedet og knytter nettstedet opp til virksomhetens forretningsmål. En god og gjennomarbeidet innholdsstrategi inneholder målbare mål med KPI-er, strukturerer innholdsarbeidet og bidrar til å skape innhold som presenteres helhetlig. Ofte sier innholdsstrategien også noe om hvordan nettstedet spiller på lag med andre kanaler og noe om hvordan nettstedet skal driftes i det daglige.
Informasjonsarkitekturen avgjør hvordan innhold presenteres, kategoriseres og kobles sammen for å oppnå et målrettet og brukervennlig nettsted. Dette dreier seg om struktur og organisering av innholdet, om hvordan brukeren navigerer i innholdet og hvordan innholdet er merket.
De fleste webprosjekter resulterer i at deler av innholdet må skrives om, og i noen tilfeller trengs nytt innhold for å nå nye mål. Dette kan være forskjellige typer tekster som artikler på nettstedet, mikrotekster, og produkttekster. Innholdsdesignerne i Bouvet holder også skriveworkshopper og skrivekurs for de som skal skrive på nettstedet.
I mange webprosjekter er det ønskelig at innholdet skal bli mer tilgjengelig gjennom søkemotorer. Innholdsdesigneren gjør en SEO-revisjon av dagens nettsted og anbefaler tiltak for det nye nettstedet. Dette kan for eksempel være tekniske justeringer som ordnes sammen med utvikleren på teamet. Det kan også være å lage innhold som er strukturert på en bestemt måte. Vi jobber dessuten ofte med opplæring av skribenter og innholdsjusteringer på det nye nettstedet.
Hvordan vi jobber med innholdet og nettstedet etter lansering kalles innholdsforvaltning eller redaksjonsmodell. Bouvets innholdsdesignere har lang erfaring som webredaktører på offentlige og kommersielle nettsteder, og kan bistå med å sette retning og mål for det daglige arbeidet.
Gjennom sin forståelse av innholdet, vil innholdsdesigneren kunne utfylle utviklingsteamet og bidra med et annet perspektiv på bruker- og forretningsbehovene. I tillegg vil innholdsdesigneren også tale redaktørens sak og forsøke å ivareta behovene for praktisk publisering, forvaltning og skalering av innhold over tid. Dette gjør rollen helt nødvendig i et prosjekt som skal skape en tiltalende, brukervennlig og informativ tjeneste.