En QA-ansvarlig har ansvaret for å sikre at riktige løsninger utvikles med ønsket kvalitet og effektivitet. Les hvordan vi løser dette hos en av våre kunder!
Publisert: 19. jun. 2024
Hos en av våre kunder innen privat sektor har vi gjennom de siste årene etablerte flere kryssfunksjonelle leveranse-team og QA-rollen har blitt en naturlig del av disse teamene.
Hvordan dette gjøres varierer fra team til team; det avhenger av teamets sammensetning og erfaring, hvor i livsløpet løsningen(e) er og hvilken erfaring og kompetanse den enkelte QA’en innehar.
Her kan du hvordan vi løste dette for kunden.
I 2023 etablerte vi et team som skulle utvikle en ny løsning helt fra bunn for denne kunden.
Løsningen består av en database i Azure Synapse Analytics som inneholder rådataene, en Microsoft Power app der sluttbrukerne kan gjøre en del konfigurasjon og en React frontend der de har mulighet for å gjøre komplisert analyse og forecasting basert på rådata, samt innhente data fra andre kilder.
QA var med nesten fra start, og hadde fokus på å få etablert en overordnet QA-strategi, basert på de fire dimensjonene i QA-rammeverket.
Et hovedfokusområde var å få på plass en god og effektiv Software Development Life Cycle (SDLC) prosess som sikret at teamet utviklet en løsning som hadde rett kvalitet og som ga ønsket verdi for sluttbrukerne.
I dette teamet er det implementert testautomatisering på flere nivå - enhetstester unit tester, api-tester og e2e ende-til-ende-tester. I tillegg gjøres det manuell testing på user story-nivå. Disse gjennomføres av QA’en i teamet på et tidlig stadium. Domeneeksperter hos kunden utfører i tillegg manuell testing i test-miljøet.
Etablerte rammeverk
For å sikre en felles tilnærming har vi etablert et rammeverk som inneholder fire dimensjoner som vil hjelpe QA’en til å fokusere på det som er viktig for å kunne innfri i forbindelse med hovedansvaret nevnt ovenfor, samt synliggjøre for de andre rollene i teamet hvilket ansvar de har når det gjelder kvalitetssikring.
De fire dimensjonene er:
Rammeverket gjør det enkelt å få på plass en overordnet QA-strategi og gir samtidig QA’ene et felles språk for å kommunisere rundt kvalitetssikring, både internt i teamet og til eksterne interessenter. Det er blitt gjennomført workshops basert på rammeverket for flere av teamene våre hos denne kunden.
De som jobber med denne kunden har arenaer for å dele på tvers, f.eks workshops for å løse felles tekniske problemer, delingssesjoner rundt QA-faget og i tillegg tilbys det støtte i form av workshops for å bistå til kontinuerlig forbedring av leveransene.
Kompetansedeling og problemløsning på tvers av teamene er viktig for å kunne gjøre teamene våre og QA’en i stand til å ivareta ansvaret på en god måte.