Med ny nettside vil Midtre Gauldal kommune gjøre de kommunale tjenestene mer synlige og tilgjengelige for innbyggerne. Dette gjør de med å skape nyttig innhold, tilgjengelige tjenester og gode selvbetjeningsløsninger.
Utfordring
Midtre Gauldal kom til Bouvet med et ønske om å gjøre det enklere for sine innbyggere å raskt finne informasjonen de leter etter på tvers av plattformer. De eksisterende nettsidene begynte å bli utdaterte og var ikke tilpasset mobile enheter. Med nye hjemmesider ønsket de å synliggjøre hvilke tjenester som fins i tillegg til å oppnå økt tilgjengelighet og selvbetjening for sine innbyggere.
Løsning
Oppdraget startet allerede vinteren 2016 med et forprosjekt som hadde til hensikt å kartlegge og definere behov og mål for både nye hjemmesider og et nytt intranett for kommunen.
Formålet med mgk.no ble definert til å være:
• «Døgnåpen kommune»
• Øke kommunikasjon med innbyggerne
• Øke tilgjengeligheten for informasjon og selvbetjening
• Økt tilgjengelighet på informasjon for arbeidsinnvandrere og flyktninger
Høsten 2016 startet utviklingen av nye mgk.no, Drupal 8 ble valgt som publiseringsløsning.
Bouvet og Mgk samarbeidet tett underveis i prosjektet. Det ble avholdt flere arbeidsmøter med kunden hvor det ble arbeidet med mål for nettsiden, informasjonsarkitektur, interaksjonsdesign og grafisk design.
Nettsiden har tydelig innganger på forsiden til de viktigste oppgaver som innbyggerne trenger, i tillegg til at det er enkelt å finne en komplett oversikt over alle tjenestene som tilbys av kommunen. Det er laget en integrasjon mot Nasjonal tjenestekatalog fra Kommuneforlaget som importerer beskrivelser av alle tjenester som kommunen tilbyr og sørger for å holde disse jevnlig oppdatert. En kalender på forsiden er også med på å synliggjøre kommunens tilbud til innbyggerne.
Skolene har fått egne undersider på nettsidene hvor de kan publisere relevant informasjon om seg selv og sitt tilbud.
Sidene er selvsagt responsive og fungerer godt på ulike skjermstørrelser.
Effekt
Med nye nettsider har de ansatte i kommunen fått en godt egnet kanal for å tilby innbyggerne relevant informasjon om kommunens tjenester. Integrasjon mot Nasjonal tjenestekatalog, samt utvikling av integrasjon mot ansattlister gir mindre behov for vedlikehold av informasjon på tvers av systemer. Det er enkelt for redaktørene og vedlikeholde informasjonen på nettsiden, noe som reduserer behovet for henvendelser til kommunens servicetorg.