Tjenestedesign: Hvordan vil arkitekturen fungere for legevakttjenesten?

Tromsø Legevakt skal bygges om, og for å teste arkitektskissene brukte våre designere legofigurer som spilte rollen som ansatte og pasienter i workshop. Les blant annet om pasientreisen til den italienske legoen Marco som skled på isen.

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi


Legevakttjenesten i Tromsø vokser. Byen er populær både blant studenter og turister, og da stiger pasienttallet. Kommunen har besluttet å bygge et nytt bygg for legevakten, men mens man venter på et nytt bygg, har kommunen bestemt seg for å bygge om og ut nåværende legevakt. Bouvet bidrar med tjenestedesign og IKT-rådgivning.

Nå er de første arkitektskissene av ombyggingen klare, og Tromsø kommunes enhet for utbygging inviterte til workshop for å teste skissene. Sykepleiere, leger, administrasjon og ledelse deltok, og Bouvets tjenestedesignere ledet arbeidet. 

 

Pasienthistorier

Før workshopen hadde våre designere laget noen pasienthistorier som er typiske for legevakten.  Deltagerne møtte Per som har vært i slåsskamp og kommer inn med politiet,  Ida på to år som er snørrete og har høy feber og italieneren Marco som har sklidd på isen. 

Tromso Legevakt_Marco.png
Her forklares pasientreisen til vår italienske turist

Bouvets tjenestedesigner Synnøve Kleive forteller at legofigurene inntok rollene, og så bevegde workshopdeltakerne dem gjennom skissene.

– Dermed fikk vi testet om rominndelingen var praktisk for de ulike pasienthistoriene, om ventearealene var hensiktsmessig plassert, om det var nok rom til pasientbehandling på en aktiv kveld, om de ansatte måtte løpe for langt for å hente utstyr og så videre.

Virksomhetsarkitekt Jens Lien fra Bouvet bistår prosjektet med IKT-veiledning.

– Med en slik prototyping av pasientforløpene ser vi hvor i arealet det er hensiktsmessig å plassere IKT-verktøy og utstyr. For eksempel ble vi bevisst på at en pasient som kommer inn i rullestol, trengte en registreringsmaskin som kan senkes til sittehøyde, sier han. 


Videre forteller han at det er mange ting å tenke på når man skal bygge for helsetjenester, og selv ting som kan virke opplagt er lett å glemme. Derfor er pasienthistorier og prototyping så viktig. Det er mye billigere å finne ut at ting ikke fungerer for legofigurene på skissestadiet, enn å bygge ferdig for så å finne ut at ting må endres.

–Vi håper at mange flere byggeprosjekt tar i bruk denne enkle metoden, og vi bistår gjerne med gjennomføringen, sier Jens avslutningsvis. 
 

Metodikken som ble brukt bidro til mange gode innspill og diskusjoner fra alle som var til stede, noe som igjen fører til at jeg som prosjektleder har et bedre grunnlag for å kunne ta de riktige valgene i den videre prosjekteringen. For prosjektet vil dette føre til en bedre kvalitet på bygget, som vil bidra til en bedre arbeidsplass for de ansatte, og en bedre legevakt for brukere.

Jan Harald Fredheim, Prosjektleder Enhet for utbygging, byggeprosjekt, Tromsø kommune
Sykepleierne Marte Agneberg Dahl og Nora Kjoshaug Hansen tester sin fremtidige arbeidsplass.
Vaktstasjonen er kjernen i legevakten
Hvor mange er det plass til på venterommet?

“Prosesser som dette, hvor medarbeidere møtes på tvers av tjenestenivå, profesjonsutdanninger og arbeidsområder. Hvor de får lov å løfte blikket, forholde seg til andres perspektiv og se tjenesten sin i en helhet. Det er slike prosesser det blir gode tjenester av."

Nina Gulestøl, sykepleier og tjenestedesigner i Bouvet.

Historier innen design

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt

Kirsti Fossland Brørs
Områdeleder, Nord
Ken Harald Enoksen
Områdeleder