Punchout modulen i SAP gjør det mulig å sette opp en forbindelse fra SAP innkjøpsrekvisisjon, innkjøpsordre eller arbeidsordre til leverandørenes produktkatalog/nettbutikk for å kunne hente produktinfo direkte inn i SAP.
Dette er funksjonalitet som også kan etableres via SAP SRM og NetWeaver portal. Det er standardene OCI 4.0/5.0 som gjør det mulig å få til denne integrasjonen mellom systemene.
Punchout gir de ansatte muligheten til å koble seg opp mot sine eksterne leverandører for å laste inn informasjon direkte inn på ordrelinjene om produktene de ønsker å kjøpe. Løsningen sikrer at produktprisene er i henhold til den avtalen som din bedrift har inngått med den aktuelle leverandøren. Punhout modulen er tilgjengelig via en knapp i ordrebildet som sender deg direkte inn i leverandørens elektroniske produktkatalog/ nettbutikk. Du velger de produktene du skal kjøpe fra katalogen og informasjonen om disse blir enkelt bli overført tilbake til SAP systemet i f.eks en innkjøps-rekvisisjon, innkjøpsordre eller arbeidsordre. Du slipper dermed en mengde manuelt arbeid og vil bruke mindre tid på å gjøre dine innkjøp. Til høyre er et eksempel på hvordan du navigerer deg fra SAP til produktkatalogen.
Skjermbilde under viser hvordan produktinformasjonen på de produktene du har valgt i katalogen legger seg inn på linjenivå i f.eks SAP innkjøpsordren. All nødvendig informasjon for å opprette innkjøpsordren overføres fra leverandøren slik som leverandørnummer, beskrivelse, varetekst, pris, material gruppe, kontrakt osv.
For at punchout skal fungere er det viktig å sjekke om leverandøren støtter dette og at de kan overføre produktinformasjonen tilbake via OCI 4.0 formatet.
Statkraft og Aibel har tatt i bruk denne funksjonaliteten som kan bekrefte at de sparer mye tid som en gevinst av dette.