Utfordring
Viking Redningstjeneste stod overfor flere problemstillinger knyttet til GDPR (General Data Protection Regulation). EUs personvernforordning (GDPR) regulerer hvordan virksomheter skal håndtere informasjon om personer, som gis eierskap til egne data. Dette innebærer en rekke nye krav.
I tillegg skal selskapet løse utfordringer knyttet til særtrekk ved virksomheten:
* Virksomheten er strukturert i ett morselskap og nasjonale, nordiske selskap i tillegg til callsentere i Spania. Viking har også mange franchisetakere av ulik størrelse og med forskjellig nivå på støttefunksjoner og -systemer.
* Utveksling av data med samarbeidspartnere, blant annet bilforhandlere, forsikringsselskap, franchisetakere, tele- og posisjoneringstjenester samt tilbydere av tilleggstjenester.
* Datafangst på ulike plattformer, som telefon og SMS, noe som blant annet umuliggjør «tradisjonell» innhenting av samtykke via avkryssing i et webskjema.