Teknologien som gir bedre og tryggere taxireiser

Siden 2008 har Bouvet jobbet tett med Oslo Taxi for å digitalisere deres drift og fått være med å utvikle systemet TaxiFinans, som sikrer god flyt og samhandling mellom Oslo Taxi sine sjåfører, sentraler og driftssystemer.

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi


Kortversjon

  • Siden 2008 har Bouvet samarbeidet med Oslo Taxi.
  • En av våre viktigste leveranser er TaxiFinans, en løsning som binder taksameteret i bilene til regnskapssystemet og andre driftssystemer og tilbake til sjåføren.
  • Kompetanse vi har levert: Systemutvikling, analyse, lavkode, maskinlæring og Fabric

Hvert år registreres over 5 millioner taxiturer gjennom Oslo Taxi sine systemer. På en vanlig dag transporteres rundt 10 000 av landets innbyggere i en av Oslo Taxi sine drosjer og det blir bestilt rundt 36 000 turer gjennom teknologi som Oslo Taxi eier.

Daglig transporteres også store mengder data og betydelige pengebeløp gjennom deres systemer, og det har det gjort helt siden grunnleggelsen i 1921. Siden den gang har de hatt en teknologisk reise i kontinuerlig utvikling.

Å være best på kvalitet og sikkerhet er Oslo Taxi sin fremste prioritet. Ved å ligge i forkant av teknologisk utvikling, har Oslo Taxi konsekvent levert produkter av høy kvalitet og tilpasset seg et marked med nye konkurrenter og reguleringer som påvirker taxinæringen. 

Vi satser stort på teknologi og å være best på kvalitet. Vi jobber aktivt med å utvikle løsninger som kommer både taxieierne og kundene til gode, og som skaper en mer effektiv trafikkflyt.

Stein Waalen, IT-hovedansvarlig i Oslo Taxi.

Innovasjon gjennom partnerskap 

Siden 2008 har Bouvet fått ta del i Oslo Taxi sin digitale transformasjon og fått være med å utvikle systemer som TaxiFinans, som sikrer god flyt og samhandling mellom Oslo Taxi sine sjåfører, sentraler og driftssystemer. Løsningen skal nå flyttes over i et nytt og forbedret system som er under utvikling.  

Bouvet har også fått være med å utvikle rapporter og dashboard for analyse og visualisering, som Oslo Taxi bruker til å ta datadrevene beslutninger og holder seg oppdatert på egen utvikling.  

Sammen utforsker vi nå også nye muligheter for innovasjon, analyse og kunstig intelligens med ny teknologi som har kommet på markedet. 

– Det er et vidt marked, og Oslo Taxi har en liten IT-avdeling. Derfor samarbeider vi tett med partnere som Bouvet for påfyll av kompetanse der det er behov, forteller Stein Waalen som er IT-hovedansvarlig i Oslo Taxi. 

– Vi er veldig stolte av å ha fått jobbe med Oslo Taxi i så mange år. Dette er en tradisjonell bransje, men som har fått flere teknologiske muligheter de siste årene. Det å kunne være med på denne reisen sammen med Oslo Taxi i utvikling av nye moderne løsninger fra bestilling, administrasjon og fakturering til analyse og kunstig intelligens har vært utrolig spennende, forteller Tor Kristian Veld, leveranseansvarlig fra teamet i Bouvet. 

Alle som kjører drosjer gjennom Oslo Taxi må gjennom grundige kurs og opplæring. Her er et klasserom hos Oslo Taxi hvor sjåførene øver på taksametrene.
Kvalitet i førersetet: Alle som kjører drosjer gjennom Oslo Taxi må gjennom grundige kurs og opplæring. Her er et klasserom hos Oslo Taxi hvor sjåførene får opplæring i taksametrene.

 

Analyse og kunstig intelligens i Fabric 

Oslo Taxi har i flere år brukt data opp mot visualisering og analyse. De siste årene har de brukt Microsoft Power BI som enklere setter opp nye rapporter og gjør dem tilgjengelige for flere i organisasjonen. 

–  Bouvet har hjulpet oss med å bygge de fleste rapportene våre. De har også nå fått frie tøyler til å utforske hvordan vi kan effektivisere trafikken gjennom analyse og AI, forteller Stein. 

Nå ønsker Oslo Taxi å gå over på den toppmoderne analyseplattform i Microsoft Fabric. Her pågår det et arbeid med å samle data fra alle deres driftssystemer i en felles skyplattform, for å forbedre deres analyser, utnytte kunstig intelligens – og få enda bedre oversikt over trafikkbildet. 

Sammen har vi allerede sett på dataen vi har, og hvordan bruke denne for læring og prediksjon. Vi utforsker flere områder hvor vi kan bruke kunstig intelligens og en av dem er blant annet å hjelpe sjåførene å finne plasseringer i områder hvor sannsynlighet er høy for bestillinger fra kunder. 

– Vi har også blandet inn værdata, for å se om det er noe vi kan gjøre når det er dårlig vær eller i hvilken grad vær har innvirkning på reiserutene, fortetter Stein. 

Bilde av hvordan en rapport fra Oslo Taxi kan se ut i Power BI
Rapportering på 1,2,3: Oslo Taxi bruker Microsoft Power BI som gjør at de enklere kan setter opp nye rapporter og gjøre dem tilgjengelige for flere i organisasjonen. 

 

Analyse og kunstig intelligens bidrar til bedre oversikt over trafikkbildet. Vi har sammen med Oslo Taxi utviklet en PoC som gir oversikt over estimert ventetid for taxi.
Analyse og kunstig intelligens bidrar til bedre oversikt over trafikkbildet. Vi har sammen med Oslo Taxi utviklet en PoC som gir oversikt over estimert ventetid for taxisjåførene.

 

TaxiFinans – pulsåren til Oslo Taxi 

TaxiFinans er et veldig viktig system for oss, forteller Najda Kudra som er prosjekteier for TaxiFinans. 

 TaxiFinans er systemet som binder taksameteret i bilene til regnskapssystemet og andre driftssystemer og tilbake til sjåføren. 

–  I TaxiFinans utfører vi all fakturering og oppgjør for kjøring som utføres i våre drosjer. Systemet er tilpasset ulike kontraktkjøringer som for eksempel pasientreiser, tilrettelagt transport, skolekjøring og andre avtaler sentraler har. I tillegg er TaxiFinans også integrert mot regnskapssystemer som Visma og Agresso. Det er viktig at det i løsningen er rom for dette, ettersom at avtaler kan være forskjellige i hele landet og det finnes ikke en mal som passer alle, fortetter Najda. 

Det er milliardbeløp som omsettes i TaxiFinans årlig. Det er derfor viktig at løsningen er i god stand og fungerer best mulig. Oslo Taxi forteller at de er veldig fornøyde med løsningen, og selger rettighetene til teknologien til flere andre sentraler rundt om i landet.

Det er gøy å jobbe med ny teknologi, ikke like morsomt å trykke på gammel moro.

Stein Waalen, IT-hovedansvarlig i Oslo Taxi.
er
Stein Waalen og Najda Kudra som er prosjekteier for TaxiFinans.  Bildet er tatt på besøk hos Oslo Taxi sitt hovedkontor på Carl Berners plass i Oslo. 

 

– Det som er ekstra spennende nå er at vi bygger en helt ny løsning. Vi tar med oss all data og læring fra de siste ti årene i drift, men vi bygger opp systemet uten å måtte forholde oss til gammel kode og historikk, legger Najda til. 

Den tidligere versjonen er utviklet med .NET, nå går ferden over til nyeste versjon. Det vil også bli en egen frontend-løsning i React, i tillegg til å modifisere API-ene og gjøre dem mer robuste.  

Ved å starte forfra får Oslo Taxi en unik mulighet til å tenke nytt og evaluere tidligere løsning. Denne gangen har de hentet inn kompetanse som de ikke hadde med første runde, som ga verdifull innsikt, forteller Stein: 

– Denne gangen har vi med oss designere og konsulenter fra andre fagområder som vi ikke har hatt med før. Designeren hadde ofte ideer og så problemstillinger fra en annen vinkel enn oss og hadde ideer vi ikke hadde tenkt på. 

– Det er derfor vi samarbeider med flinke partnere. Det er veldig gøy, og vi har flere spennende prosjekter sammen med Bouvet, fortsetter Najda. Bouvet er en viktig partner for Oslo Taxi. Jeg setter veldig stor pris på Bouvet og teamet jeg jobber med. 

Om Oslo Taxi

Taxi

Oslo Taxi er en av de eldste taxisentralene i Nord-Europa. I over 100 år de kjørt Oslofolket dit de skal. Oslo Taxi er den del av den «tradisjonelle drosjenæringen», men samtidig helt fremst på teknologiutvikling. Å være best på kvalitet og kundetilfredshet har alltid vært Oslo Taxi sin ambisjon og grunnpilar i deres utvikling. De oppnår hvert år en meget høy kundetilfredshet fordi deres biler og sjåfører holder høy standard og er underlagt strenge interne krav, samtidig som at de leverer teknologiske brukeropplevelser i ypperste klasse.

 

Kontakt oss