eSmart Systems

Smarte løsninger for digitalisering

Alle snakker om digitalisering, men hvordan kan vi inkludere el-teknikere som har sin hverdag i felt i den digitale verden? – Dette var utfordringen eSmart Systems kom til Bouvet med.

Utfordringen

Halden-baserte eSmart Systems utvikler effektive digitale  løsninger for energibransjen. Sammen med Olavstoppen utvikler de dashboardløsningen Connected Drone for inspeksjon av strømnettet ved hjelp av droner og kunstig intelligens for analyse.

eSmart Systems utfordret oss til å lage en applikasjon som gjør nytte av informasjonen samlet i Connected Drone, og tilgjengeliggjør denne for teknisk personell. I tillegg ønsket de å åpne digitaliseringsplattformen for flere yrkesgrupper som tidligere ikke har fått ta del i all den digitale innovasjon som har foregått de siste årene.

Løsningen

I samarbeid med eSmart Systems har vi nå utviklet en app kalt Connected Technician for HoloLens. Appen skal brukes i felt for å bistå el-teknikere med deres daglige oppgaver.

HoloLens muliggjør håndfri interaksjon, sømløs kommunikasjon med spesialist (fjernassistanse) og umiddelbar tilgang på relevant dokumentasjon. I tillegg digitaliseres arbeidslogg automatisk, slik at tekniker ikke trenger å foreta ytterligere dokumentasjon etter utført oppdrag. Log inneholder alle utførte handlinger dokumentert i form av bilder, audio med «tale til tekst» og endringer i dokumenter.

Brukeren kan også utføre målinger og vise sanntidsdata fra strømnettet for det konkrete utstyret som det jobbes på.

Connected Technician er en komplett løsning for tekniker i felt, som forenkler og effektiviser oppgaver som frem til i dag har vært preget av manuelt arbeid og omfattende krav til dokumentasjon. Det har vært et ambisiøst prosjekt, men sluttresultatet er en samlet løsning for aktiv fjernassistanse og dokumentasjon.

Verdi for kunden

Connected Technician utgjør en radikal endring i hvordan enhver tekniker i felt utfører sine oppgaver. Automatisk digitalisering av arbeidslogg, integrasjon med arbeidsordre og tilgang på fjernassistanse, samtidig som en har begge hendene fri til utførelse av arbeid, tar digitaliseringen ut til siste ledd i produksjonen av tjenester.

Bouvet har i denne App’en lykkes i å effektivisere oppgaver som det tidligere ikke har vært mulig å digitalisere.  Bak løsningen står et solid team med ulike kompetanse og erfaring. De har virkelig måtte utfordre både sine egne ferdigheter og hva som er teknisk mulig å få til for å lande løsningen. 

Teknologi

HoloLens er en Windows 10 device med et stort spekter av sensorer. Den er bygget på en mobil prosessor, dette krever litt ekstra innsats fra utviklerne med tanke på ytelse.  Men HoloLens’ funksjoner gjør det mulig å bygge applikasjoner som virkelig løser brukeren fra tradisjonell navigering med tastatur og mus.

App’en er bygget med Unity for å håndtere 3D objektene og Azure services for back-end tjenestene.

For å få en så komplett løsning som mulig, benyttes en rekke tjenester fra Azure. Blant annet brukes Cognitive services, MS Sql, og ulike web tjenester utviklet i C#.

  • Vi benytter Cognitive services til Tale til tekst funkjson
  • Signal R til å strømme sanntidsdata fra Azure
  • Egenutviklet Web Real time Communication (WebRTC) server i Azure
  • Egenutviklet dokument service som strømmer dokumenter til HoloLens

I tillegg har vi utviklet et UI med en fargepalett spesielt utvalgt til å fungere i ulike lysforhold. Dette er resultatet av dedikerte konsulenter som har forsket på hva som fungerer i ulike omgivelser. Dette har vært nødvendig å gjøre for å kunne benytte appen utendørs.

Det er brukt mye tid og ressurser på å finne gode måter å presentere funksjoner for brukeren. Hvordan og hvor plassere menyknapper på en måte som gjør de tilgjengelig uten å være i veien for brukeren. Og dette er løst på elegant vis, slik at bruken til enhver tid har tilgang på alle funksjoner uten å bli distrahert.

Dette er digitalisering i praksis.