Kirkens Bymisjon nærmet seg fusjonering av ti stiftelser og trengte å bygge en felles nasjonal kultur og styrke fellesskapet post-pandemi. Bouvets rådgiver brukte metodikken fra endringsledelse til å finne felles retning og få med de ansatte i nye måter å jobbe på.
Prosjektet het "Morgendagens arbeidshverdag" og berørte potensielt alle deler av kulturen, fra styring og ledelse, til arbeidsprosesser, bruk av teknologi, organisering og kompetanseutvikling. Det gjaldt å avgrense mål og handlingsrom, og samkjøre med andre prosesser, deriblant fusjonsprosessen. Fusjonen skulle tre i kraft etter en lang prosess og mange var endringstrøtte. Samfunnet trengte samtidig økt hjelp fra Bymisjonen på grunn av flyktningstrøm og fattigdom. Utfordringen i prosjektet var altså å navigere i dette komplekse landskapet og synliggjøre verdi i tråd med bestillingen og behovene.
En viktig del av løsningen var å koble prosjektet på Bymisjonens strategi og synliggjøre hvordan det kunne støtte organisasjonen, fusjonen og de ansatte. Gode diskusjoner om ønsket kultur bidro til en visjon som fungerte både kulturelt og fysisk. Visjonen «Vårt levende hus» hjalp oss å prioritere, konkretisere og gjennomføre de riktige tiltakene.
Ved endt prosjekt hadde vi ny organisering i flere av etasjene, tilrettelagt for kunnskapsdeling og samhandling mellom fagmiljøer og høstet gode erfaringer med en smidigere arbeidsform. Huset var blitt mer «levende» .
Prosjektleder: Lage plan for å holde fremdrift, samkjøre med andre prosesser, forankre og sikre strategiske beslutninger og justere kursen ved behov.
Endringsrådgiver: Bruke endringsledelsesmetodikk til å lage visjon og planlegge, prioritere, strukturere og gjennomføre tiltak.
Ekspert på kulturbygging: Analysere kulturen og synliggjøre koblingen mellom strategi og kultur for å til en felles forståelse av hvor vi skulle og hvordan jobbe for å komme dit.
Kommunikasjonsrådgiver: Bruke eksisterende arenaer og digitale kanaler for å fortelle om og gjøre prosjektet relevant.
Interessentansvarlig og fasilitator: Finne nøkkelpersoner og etablere midlertidige tverrfaglige arbeidsgrupper for å skaffe beslutningsunderlag og skape engasjement.
Målet med fusjonen var å gjøre Bymisjonen enda bedre rustet til å hjelpe mennesker som trenger det. Som følge av prosjektet, inngikk Bymisjonen et samarbeid med arkitekter for en mulig rehabilitering av bygget til «et levende hus». Bouvets konsulent brukte endringsledelsesmetodikk også i dette samarbeidet.
Kirkens Bymisjon ønsker å hjelpe flere i samfunnet. Prosjektet bidro til økt forståelse mellom ansatte på hva som skal til og hvordan bidra. Den konkrete leveransen var nye rammer for samhandling og organisering, som åpnet for mer kontakt og samarbeid mellom avdelingene, fagfelt og miljøer.