For å forenkle prosessen med å sende ut helseskjemaer til befolkningen i Hordaland, har vi sammen med de dyktige folka i Folkehelseinstituttet laget en løsning som sender digitale skjemaer via en helt ny integrasjon mot Helsenorge.
Folkehelseinstituttet har i flere år sendt ut sine skjemaer på papir med posten. Noe som ikke bare har vært en tungvinn løsning for respondentene som må hente, fylle ut og senere levere skjemaet på postkontoret, men også for administrasjonen som må behandle fysiske skjemaer i stedet for digitale. Å sende ut papirskjemaer er også både vesentlig verre for miljøet og langt dyrere enn å sende det ut digitalt.
På bakgrunn av dette ønsket Folkehelseinstituttet at både skjemaene og prosessen med å sende det ut skulle digitaliseres.
For å gjøre dette enklest mulig, har vi laget en integrasjon mot Helsenorge. Denne kobler Folkehelseinstituttet opp til forskjellige miljøer og digitale meldingskøer hos Helsenorge, og gjør slik at Helsenorge blir portalen som faktisk sender ut skjemaene.
Denne integrasjonen fungerer ved at Folkehelseinstituttet sender skjemaene som en xml-fil til Helsenorges portal. Her blir skjemaene automatisk generert og sendt til riktig mottaker. Hvilke mottakere som skal ha hvilke skjema bestemmes av FHI, men mottakeren må allerede være registrert i Helsenorge-portalen. Skjemaet som sendes ut er et standard helseskjema på et format spesifisert i FHIR (Fast Healthcare Interoperability Resources). Når skjemaet blir sendt til mottakers innboks, får han eller henne melding om at skjemaet er ankommet innboksen.
En annen svært viktig funksjon som muliggjøres ved å sende skjemaene digitalt, er at det blir enklere å purre på mottakerne om at skjemaet må fylles ut. Dette gjøres automatisk om skjemaet ikke er utfylt etter gitt tid. I tillegg er det nå enkelt å velge om du vil ha engelsk eller norsk tekst på ditt skjema. Tidligere har det blitt sendt ut to ulike skjema til alle, slik at de som skal ha behov for engelsk skjema skal få det. Utfylling av skjema kan gjøres både på datamaskin og på mobil. Blir du ikke ferdig med utfyllingen, lagres den automatisk til neste gang du logger inn.
Når mottaker har fylt ut sitt skjema, får Folkehelseinstituttet en melding om dette. Deretter lagres skjemaet i fagsystemet, hvor statistikere fra Folkehelseinstituttet kan se og lese dataen. Denne dataen bruker statistikerne avslutningsvis til å utforme sluttrapporter.
Folkehelseinstituttet er veldig fornøyd med Bouvet sin innsats i prosjektet. Det var viktig for Folkehelseinstituttet å få hjelp fra Bouvet til raskt å kunne tilby en digital løsning for helseundersøkelser på Helsenorge.no, som er den nasjonale plattformen for helse.
Ved å digitalisere disse skjemaene blir det vesentlig enklere for respondentene, som både slipper å dra til posten, som får vennlige påminnelser om å fylle ut skjemaet og som enklere kan velge språk. I tillegg blir jobben mye enklere for administrasjonen som slipper å sende ut alle skjemaene med posten, samt at de slipper å flytte dataene over fra fysiske skjemaer til digitale rapporter. Med digitale skjemaer blir også feilkildene færre og datakvaliteten bedre. I tillegg er det selvfølgelig mye bedre for miljøet. Dataene lagres nå også sikkert, og personopplysninger og helseopplysninger lagres i ulike systemer.
I helseundersøkelsen, hvor de digitale skjemaene ble sendt til 70 000 mennesker i Hordaland, var det heller ingen nedgang i antall respondenter. Dette tyder også på at respondentene synes de digitale skjemaene er enkle å bruke og forholde seg til.