Vår tilnærming til bærekraft

Vi skal ha fokus på bærekraft i alle relasjoner med kunder og samarbeidspartner

Bouvets påvirkning er størst i kundeleddet. Digitalisering er i stor grad en del av løsningen innenfor ESG-arbeid, og i samarbeid med våre kunder kan vi påvirke verden i riktig retning gjennom digitaliserings- og utviklingsoppdrag som reduserer miljøavtrykk, fremmer sikkerhet, personvern og transparens og som skaper sosialt inkluderende løsninger.

Noen av områdene vi jobber med

Digitalisering

Digitalisering er en stor del av løsningen i arbeidet med bærekraft og ESG. Endringene innen digitalisering og bærekraft er så store, komplekse og gjensidig avhengig av hverandre at EU bruker begrepet tvillingtransformasjon.

Våre kunder består av viktige samfunnsaktører innen energi, offentlig virksomhet, industri, transport og helse, for å nevne noen. Våre kunder er i gang med miljø- og klimatransformasjon for å imøtekomme regulatoriske krav, jobbe mot

virksomhetens ESG-mål og levere på medarbeideres motiva- sjon for å bidra i verden og Norges felles måloppnåelse. Kundenes satsing på bærekraft øker og fører til økt kunnskap og mer fokus på effektene av digitalisering.

Gjennom samarbeid med kundene kan vi trekke verden i riktig retning. Bouvets medarbeidere har til sammen en helhetlig kunnskap om teknologi, bruker, organisasjon og forretning. Skal digitaliseringsarbeidet gi langsiktig gevinst, er det avgjørende med tverrfaglig tilnærming og kompetanse for å håndtere utvikling og endring.

Klima- og miljørisikoutsatte oppdrag

Klima- og miljørisikoutsatte oppdrag er et sammensatt område med flere vanskelige dilemmaer. Norge har fått tillitt i verden til å forsyne Europa med energi. Dette øker investeringsvillighet innen olje, gass og fornybar. Samtidig øker behov og press for overgang til fornybar med tanke på klima. Det innebærer både overgangsrisikoer og overgangsmuligheter for oss.


Bouvet har med sin kompetanse, langsiktige kunderelasjoner og tilstedeværelse i energiproduksjon og distribusjon stor mulighet til å påvirke det grønne skiftet og hjelpe våre kunder med å redusere sine utslipp.

Sosialt inkluderende løsninger

Innen offentlig sektor, og spesielt i helsesektoren, vil digitalisering si å levere på viktige samfunnsoppdrag med sosialt inkluderende løsninger.

En rekke tjenester blir digitalisert, men det å sikre at valg som blir tatt er bærekraftige, langsiktige og har de riktige effektene, må fortsatt jobbes med. Fokus på brukerne og ønskede effekter gir økt behov for designtjenester i utviklingsøyemed og organisasjonsutvikling for å få verdi av digitaliseringsiniati- vene. Nyttiggjøring av data i dette arbeidet er viktig i denne utviklingen.

Det er økende fokus i samfunnet på uheldige og utilsiktede konsekvenser av digitalisering. Det gir økt oppmerksomhet om det digitale samfunnsansvaret og at digital teknologi også må oppfattes som sosialt, økonomisk og miljømessig ansvarlig. Det stilles også høye krav til fokus på brukerne og utvikling av organisasjonen.

Nye tjenester

Bouvets kunder har behov for å sikre riktig kompetanse i oppdragene for å utvikle virksomheten i en bærekraftig retning. Det ligger derfor mange muligheter for Bouvet i å skape tjenester som bidrar i kundens utvikling og transformasjon innenfor dette området. Den kontinuerlige utviklingen av vårt tjenestespekter gir utviklende oppdrag som appellerer til engasjerte medarbeidere. Dette gjøres kontinuerlig i tett samarbeid med våre kunder og ut ifra de trender som vi ser vil påvirke.

Energieffektive løsninger

Til tross for at IT er en viktig del av løsningen i det grønne skiftet, krever teknologi og datahåndtering store mengder energi. Bouvet må bidra til å redusere dette ved å utforske arkitektur, koding og design for mer energieffektive løsninger. Det er en noe økende oppmerksomhet hos konsernets kunder for å se på miljøaspektet av plattform og løsninger.

Tjenesteutvikling innen digitalisering og bærekraft

Bouvet har tjenester som bidrar til å utvikle nye forretningsområder og tjenester hos kunden, samt gjøre kunden mer bærekraftig og transparent. Eksempler på tjenester er rådgiving innen digitalisering og bærekraft, universell utforming og videreutvikling av skytjenester for mer energieffektive løsninger.

Bouvet videreutvikler egne tjenester kontinuerlig på bakgrunn av trender vi ser vil påvirke kundene og oss selv fremover. Dette skjer i stor grad gjennom samarbeid med kundene våre.

Nettverk og forskningsprosjekt

I Bouvet samarbeider vi med ulike klynger og næringsforeninger. Dette er viktig for oss for å etterleve vår visjon om å være med å bygge fremtidens samfunn.

Les mer om våre klyngesamarbeid her

Tjenesteutvikling innen bærekraft

klynger.png

Bouvet har tjenester som bidrar til å utvikle nye forretningsområder og tjenester hos kunden, samt gjøre kunden mer ​bærekraftig og transparent. Eksempler på tjenester er rådgiving innen digitalisering og bærekraft, universell utforming og videreutvikling av skytjenester for mer energieffektive løsninger. ​

Bouvet videreutvikler egne tjenester kontinuerlig på bakgrunn av trender vi ser vil påvirke kundene og oss selv fremover. Dette skjer i stor grad gjennom samarbeid med kundene våre 

 

Les mer om et par av våre prosjekter med fokus på bærekraft