AI-assistanse trenger ikke være komplisert for å gjøre jobbhverdagen din enklere og mer effektiv. I denne artikkelen viser vi hvordan du kan sette i gang og hvorfor du får umiddelbar effekt.
📸 Bildet over er laget i bildegenereringstjenesten Midjourney med prompten: a ai-assistant that looks like a disney pixar sidekick next to a business woman
Det er allerede mange initiativer i gang for å automatisere tjenester og enkle oppgaver ved bruk av AI. Utfordringen per nå er at slike løsninger kan ta lang tid å utrede, utvikle og implementere, og stort sett krever det ekspertkompetanse. For mange organisasjoner er dette et krevende arbeid å sette i gang med. Men det finnes flere eksempler på AI-assistanse som kan ha umiddelbar effekt. God utnyttelse av språkmodeller er et godt eksempel på dette.

Om forfatteren av innlegget
Linn Granly Fredriksen har jobbet med digitalisering siden 2008, og har allsidig erfaring med prosjekt- og prosessledelse. Hun har jobbet med store digitaliseringsprosjekter i offentlig sektor, med fokus på endrings- og innføringsledelse. Hun har også vært fagansvarlig for endringsledelse i Bouvet Øst.
En av grunnene til at AI er på dagsorden er nettopp de brukervennlige generative språkmodellene, som ChatGPT og Bing. De er lett tilgjengelige, enkle å bruke og du må ikke ha doktorgrad i kunstig intelligens for å kommunisere med dem. Tilgjengeligheten deres gjør at assistanse er innenfor rekkevidde for de fleste, inkludert mindre virksomheter og privatpersoner. Under følger et eksempel på hvordan.
AI-assistent til kommuneansatte
For enkelhetens skyld så tar vi utgangspunkt i en liten kommune; De har rundt 200 tjenester de er lovpålagt å levere til sine innbyggere, alt fra helse til avfallshåndtering. De sliter ofte med å tiltrekke seg tilstrekkelig med folk og kompetanse, i tillegg til at de har begrensede budsjetter til IT-utvikling. Mest sannsynlig har de ikke mulighet til å være først ut med automatisering av tjenester.
Hva med å gi de ansatte opplæring i bruk av ChatGPT eller Bing? De vil da få en generativ, AI-basert-digital kollega, som kan hjelpe dem optimalisere sin oppgaveløsning. Tenk hvilken effekt det vil kunne gi.
De vil få en en assistent som:
-
er en kunnskapsstøtte med så og si hele internett i hodet, inkludert lovverk og forarbeider, forsknings- og avisartikler, beste praksis med eksempler, og massevis av forslag til oppgaveløsning (how-to forslag) .
-
skriver i klarspråk.
-
er meget god på å lese igjennom store mengder tekst, og lage oppsummeringer.
-
kan analysere store mengder data raskt og enkelt, se mønstre og sammenhenger, og gi bedre beslutningsstøtte.
-
kan lage presentasjoner, illustrasjoner og utkast til tekstlige produkter som brev og rapporter.
-
kan hjelpe til med å finne gode reiseruter, lage huskelister og planer, strukturere arbeidsdagen og minne en på hva du bør tenke på ved ulike aktiviteter (risikovurdering).
-
alltid er tilgjengelig og klar for å samarbeide.
Det vil kanskje ikke revolusjonere måten kommunen løser oppgavene sine på, slik integrert AI og automatiserte tjenester kan gjøre. Men det har stort potensiale til å løse mange av de tidkrevende oppgavene i en arbeidshverdag på en god og effektiv måte. Det kan redusere tiden de ansatte bruker på saker de kan få AI-støtte til, og bidra til å gi dem mulighet til å jobbe med mer komplekse oppgaver.
Det er likevel viktig å huske på at det er ikke uten forbehold at du kan innføre co-pilot-løsninger. I hovedsak er det viktig å tenke på at du bruker verktøy med en trygg forbindelse og avtale med leverandør, som ikke deler data videre. Det er også viktig å ta stilling til etikk og retningslinjer for bruk. Og ikke minst vil det være avgjørende at opplæring tas på alvor, og at kompetansen til de ansatte heves for å kunne ta det i bruk på en god måte.
Samtidig er det også lurt å komme i gang og la de ansatte få eksperimentere med informasjon som er åpen. Gratisversjoner, som ChatGTP og Bing, er åpent tilgjengelig og kan tas i bruk, med litt veiledning rundt hvilke data som kan deles. Det kan jo tenkes at noen av de ansatte er i gang allerede.
Verdt å få med seg
Vi fortsetter AI-debatten på Arendalsuka
På Arendalsuka tar vi med oss Inga Strümke, Torgeir Waterhouse, Teknologirådet, Digitaliseringsdirektoratet, Forbrukerrådet og rikspolitikere på en samtale der vi ønsker å sette fokus på hva politikere bør bry seg om:
Husmenn i eget hus? Inga Strümke og gode hjelpere utfordrer politikerne