Hvordan kan du jobbe smartere for å få besøkende fra nettsiden din inn i butikken for å fullføre kjøpet ditt? Innholdsstrategien din avgjør om dine potensielle kunder faktisk blir kunder.
I del 1, Hvorfor har du ikke en lokal SEO strategi for din lokale bedrift?, presenterte vi hvordan man best mulig kan optimalisere nettsiden for lokal SEO. I denne artikkelen vil vi gå inn på spesifikke teknikker for optimalisering av innholdet på nettsiden.
Hovedmålet med nettsiden er som oftest å tiltrekke seg kvalifisert trafikk som kan konvertere på siden din (dersom du har en nettbutikkløsning) eller som kan lede kundene dine nedover kjøpstrakten og deretter gjøre overgangen fra oppmerksomhet til fysisk besøk i butikk eller kontakt så enkel som mulig. For å få til dette på mest mulig effektiv måte er det viktig at du som eier av nettsiden har en forståelse for
Når du har kontroll på dette kan du begynne å arbeide med å produsere innhold som følger en lokal innholdsstrategi. Dette vil i stor grad bety at du klarer å skreddersy kvalitetsinnhold som løser problemet kunden din har i sine ulike faser av kjøpsreisen, og gjør overgangen fra online til offline så enkel som mulig.
For å kunne gjøre dette er det viktig at du forstår hvor din innflytelsessone på nett starter og slutter. Dersom du ikke har netthandel og er avhengig av at kunden besøker din fysiske lokasjon for å gjøre en transaksjon vil det si at den nederste delen av trakten eller kjøpsreisen foregår offline og at du bør fokusere innholdet og budsjettet ditt på nettsiden rundt de tidligere delene av reisen slik at budskapet passer med kundens behov når de orienterer seg på nettet.
Det som gjør strategien lokal er nettopp dette fokuset på de fysiske lokasjonene. Hvis det blir for vanskelig for kunden å kontakte deg eller finne ut hvor du holder til akkurat når de trenger denne informasjonen er det store sjanser for at du taper penger og at de går til konkurrentene dine.
Enten du jobber med innhold kun på nettsiden deres eller via en blogg er det viktig at du produserer godt SEO innhold med kunden i fokus. Etter å ha gjort en grundig søkeordsanalyse får du gode indikasjoner på hva dine kunder søker på og hvordan de kommer seg inn på nettsiden din. Kanskje har du også med deg gode læringer fra de fysiske utsalgs- eller tjenestestedene med spørsmål som ofte stilles der. Når du har bygget opp en innholdsbase med artikler som gir svar på det kundene lurer på samt produkt- og tjenesteinformasjon har du en nettside som Google kan assosiere med spesifikke temaer.
Assosiasjonen skjer ved å forstå hvilke semantiske søkeord du bruker på hver enkelt landingsside, men også vet å forstå helheten av det du snakker om på nettsidene, altså hvilke temaer du fokuserer på. Når du begynner å få økt trafikk, eksterne lenker og godt engasjement på grunn av ditt gode innhold får du også en rekke synergieffekter som gjør ditt innhold enda mer synlig. Søkemotorene ser at du har noe kundene liker og synes er hjelpsomt, og da ønsker de å fremheve nettopp deg foran dine konkurrenter fordi du fremstår som en autoritet innen ditt fagfelt.
Når du først har dratt relevant trafikk til nettsiden er det også viktig at du tenker på å beholde dem der så lenge som mulig. Du har kanskje fått masse trafikk til en knallgod artikkel som forklarer forskjellene på ulike type maling eller malekoster – men hva nå? Artikkelen var hjelpsom, men dersom du ikke tilrettelegger for en naturlig vei videre vil kundene hoppe rett ut av nettsiden din og fortsette søket sitt videre på konkurrentene sine nettsteder.
Tenk etter hva kunden kan være interesserte i videre. Kanskje de vil ha en artikkel som bygger videre på det de akkurat leste, eller en mer spesifikk artikkel som beskriver produkttypene man kan velge mellom i større detalj. Forstå kunden din og forstå deres reise slik at du kan legge inn relevante, interne lenker i og under ditt innhold som holder dem på ditt nettsted og guider dem videre i kjøpsreisen. Når du gjør dette vil de etter hvert være klare for og ønske å finne ut av hvordan de kan kontakte deg og gjøre et kjøp – du har overbevist dem, men jobben er enda ikke gjort!
Gratulerer – du har overbevist en kunde om at ditt produkt eller din tjeneste er den beste løsningen for dem – nå gjelder det bare å få dem over dørstokken og inn til ditt utsalgssted. Dette er ofte lettere sagt enn gjort og dessverre et område som prioriteres alt for lite når man jobber med nettsider men er avhengig av at kunden besøker en fysisk lokasjon for å konvertere. På nett har søkernes tålmodighet blitt stadig redusert de siste årene, noe som eksempelvis demonstreres tydelig ved at 53% av søkere går ut av et nettsted hvis det tar mer enn 3 sekunder før det laster opp. Tenk deg da hvor mange salg du potensielt mister hvis det tar lang tid å få tak i deg eller finne frem til ditt utsalgssted!
Avhengig av din størrelse og hvor mange fysiske lokasjoner du har er det forskjellige løsninger som kan brukes. Dersom du ikke har alt for mange lokasjoner anbefales det å ha en landingsside dedikert til hvert fysisk sted du er tilgjengelig på. Dermed får du stedsnavn i URLen, i sidestrukturen og naturlig bygget inn på en landingsside som gjør det enklere for søkemotorene å plassere deg ved eventuelle søk som inkluderer «nær meg», «i nærheten» eller «i Oslo». Denne siden bør inneholde adresse, gjerne en generell veibeskrivelse, et kart og et sporbart telefonnummer.
Dersom du har mange lokasjoner kan det være vanskelig å opprettholde en oversikt med landingssider for hver eneste lokasjon og da er gjerne en søkbar kartløsning svaret. Sørg for at lokasjonene dine er søkbare med en variasjon av forskjellige søk som postnummer og by og at treffene på kartet inneholder god informasjon som er leselig både for mennesker og søkemotorer.
Hvorfor er dette så viktig? Fordi søkeresultatene er mye mer sofistikerte enn de var for noen år siden. Det kommer ofte henvendelser fra kunder som har Googlet seg selv og ikke ser sin egen bedrift på toppen av søkeresultatet slik de gjorde for noen dager siden. Det er rett og slett ikke slik det fungerer lenger. Hva som dukker opp etter et søk avhenger av mange faktorer, som for eksempel:
Ved å arbeide med lokal SEO tar du bedre hensyn til disse faktorene og tilrettelegger for at din bedrift dukker opp når kundene dine søker på produkter eller tjenester du tilbyr og at du er synlig når de er i nærheten av deg. En bonus er også at du optimaliserer innholdet for mobil SEO, altså søk fra mobile enheter eller når kundene er «på farten».
De fleste har fått med seg at lenker er viktig, men det blir alt for ofte slik at man jobber med dem på feil måte. Eksterne lenker som peker inn til ditt nettsted er viktige fordi de forteller søkemotorene at innholdet ditt er relevant og godt nok til at noen andre ønsker å lenke til det. Her gjelder kvalitet over kvantitet, og en lenke fra en nettside som har høy autoritet og er relevant for ditt fagfelt vil gjelde mer enn en annen lenke. For lokal SEO er det også en annen type lenke som gjelder – den lokale.
Det vil si at andre lokale bedrifter som befinner seg i nærheten av deg lenker til din nettside og som kan gi deg følgende:
Dette er typisk lenker fra lokale aviser/blader som dekker noe dere har vært med på, lokale aktiviteter dere har sponset og lignende som lenker tilbake til deres nettsteder og lignende.
Likevel ønsker jeg å understreke at lenkene kommer dersom dere jobber riktig med innholdet – de beste lenkene er fortjent gjennom godt innhold og gode handlinger!
Det er altså en del tiltak du kan gjøre med ditt innhold dersom du stadig jobber med å forenkle dine kunders overgang fra nett til fysiske butikker. I siste del av denne serien vil vi forklare hvordan du kan bruke Google My Business og lokale listinger til din fordel og eie en større del av søkeresultatene og gjøre det enda enklere for dine kunder å finne deg når intensjonen er der.