Vi har nok en gang fått gleden av å lære jenter fra 5. og 6. trinn om koding og programmering gjennom morsomme oppgaver og lek med teknologi. Denne høsten har vi deltatt i mange flotte Girl Tech-fester over hele landet!
Girl Tech fest er et initiativ fra ODA Nettverket, TENK – Tech Nettverket for kvinner, IKT Norge og Nasjonalt senter for realfagsrekruttering.
Det arrangeres over hele landet, og er et initiativ for å skape en felles læringsarena for jenter på barneskolen. Målsetningen er at enda flere skal få oppleve gleden av å utforske teknologi og se hva det kan brukes til.
Bouvet har vært med å sponse, arrangerer og veilede Girl Tech fester i Trondheim, Drammen, Kristiansand, Porsgrunn, Sauda, Bergen, Oslo, Stavanger og Haugesund. Der møtte vi mange energiske og flotte jenter som storkoste seg.
Her får du et lite innblikk i festene våre:
Dette skjedde i Drammen
I Drammen ble det arrangert Girl Tech fest for aller første gang og interessen var stor. Så stor at festen varte i to dager og biblioteket i Drammen ble farget rosa. Over 12 skoler og rundt 300 jenter dukket opp og her fikk de prøvd seg på spennende oppgaver.
De fikk prøve seg på programmering der de koblet til en radiostyrt bil til en PC med en USB kabel for å overføre programmer som lages på https://makecode.microbit.org ved hjelp av blokkprogrammering. De designet en lærings-app om FN og lagde en tegnerobot.
Dette skjedde i Sauda
Girl Tech Fest Sauda var ein veldig kjekk dag. Vi starta med ein velkomst og 2 innslag frå kulturskulen med pianospel og dans. Før gruppa blei delt til 2 ulike workshoper. Den eine workshopen var på biblioteket og den andre i kommunestyresalen i Rådhuset over gata.
Vi var 9 veiledere i frå Bouvet, Ryfylke IT Samarbeid, Eramet, og Statkraft. Alle 5. klasse jentene frå alle dei 3 barneskulane i kommunen deltok - 33 jenter. I løpet av dagen fekk dei prøve å kode micro:bit for å animert eit hjerte samt få armene til ei sprelledukke til å bevege på seg. I tillegg fekk dei prøve seg på Scratch programmering.
Det var også muligheter for å prøve VR briller i lunsjen og stein, saks, papir med micro:bit
Dette skjedde i Oslo
Vi deltok med over 12 veiledere og arrangerte workshop der jentene brukte AI til å lage sin egen tegneserie, som de fikk printe ut og fargelegge når de var ferdige. Jentene fikk lære hvordan kunstig intelligens kan hjelpe dem å skape unike historier og illustrasjoner. Ved å bruke enkle verktøy kan de velge figurer, bakgrunner og skrive dialoger, mens AI-en genererer tegningene. Barna fikk utforske sine egne ideer og uttrykke seg gjennom kunst, og til slutt ta med seg deres helt egne tegneserieverk hjem. En morsom og lærerik opplevelse for unge teknologer og kunstnere!
Dette skjedde i Stavanger
Der ble det blant annet arrangert en workshop i regi av Bouvet det ble kodet for å lage et spill. Vi brukte blokk programmering språk som gjør det enkelt å bygge et spill.
Her gjelder det å bygge et Halloween spill hvor vi skal samle inn godteri. Vi jobbet i små grupper, og arbeidet sammen og hjalp hverandre.
Dette skjedde i Kristiansand
Klarer vi løse mysteriet? Finner vi pakken og hvem er tyven? Det var mysterier som var tema i Kristiansand. Aller først var det en pakke som var stjålet som jentene måtte finne. Da sendte de inn Sphero Bolt for å lete! Alle jentene får ført ballen gjennom en løype på gulvet og finner til slutt pakken. Så var oppgaven om de klarte å lage et bilde av hvem som hadde stålet pakken. Hintene ble samlet og de samles og vi bruker chatgpt 4 til å lage et bilde av tyven. Og til slutt tegnet jentene hva de trodde var i pakken og laget digital versjon av bildene med beskrivelse av hva chatgpt mente de hadde tegnet.
Dette skjedde i Bergen
Jentene brukte et program for blokkprogrammering kalt Scratch. De fulgte oppskrifter på hvordan legge inn logiske blokker i riktig rekkefølge for å lage et program. De fikk prøve seg på ulike programmer der et av dem var "Pingviner på tur". Her hadde pingvinene rømt fra Akvariet i Bergen og pingvinene trengte hjelp for å komme hjem igjen. For å lære jentene brukergrensesnitt og brukeropplevelse gjennom kreativt design fikk jentene designe sine egne apper.
Jentene lekte seg med Microbiter. Ulike programmer ble laget ved blokk-programmering og lastet ned på microbitene. De fikk blant annet Microbiten til å vise et blinkende hjerte, vise smilefjes når en knapp ble trykket og til å spille stein, saks og papir og spille på frukt.
Dette skjedde i Sandefjord
Bouvet sin workshop var to-delt. Den ene delen var å prøve seg på blokkoding der de kodet Sphero-baller til å kjøre ulike løyper. Dette syntes jentene var kjempegøy!
Oppgaven for den andre halvdelen av workshopen var å tegne/lage et miljøspill der man skulle oppfordre venner, familie og andre til å gjøre mer for miljøet i hverdagen. Dette skapte mye engasjement og jentene viste at de var opptatt av miljøet. Her kom det flere kjempegode forslag hvor man for eksempel var ute i båt og plukket søppel og så fikk poeng for å sortere søppel i riktig søppelkasse etterpå. En annen laget et spill der man skulle være en søppelplukkerobot som kjørte rundt i havet og plukket plast. Jo mer søppel man plukket, jo flere poeng. Og kom robot borti fisk, da fikk man minuspoeng! Alt i alt var det en super dag, der vi fikk vist ulike sider av å jobbe med teknologi. Flere av jentene sa at de veldig gjerne ville jobbe med teknologi i fremtiden.
Dette skjedde i Trondheim
I Trondheim forberedte vi ulike oppgaver, alt fra de litt lettere oppgavene til de mer vanskelige. Alle jentene fikk også utdelt et micro:bit hver som de brukte til å løse oppgavene. På workshopen vår hadde vi blokkprogrammering med micro:bit. Her hadde vi forberedt både enkle og mer vanskelige oppgaver. I tillegg hadde vi med oss hololensbriller som de fikk prøve!
Dette skjedde i Porsgrunn
Der var vi med som rollemodeller og det betydde å være hjelpere på USN sin workshop hvor barna skulle bygge vindmøller som skulle genrere nok strøm til å få en liten lyspære til å begynne å lyse.
Det var en morsom workshop for både store og små, og det var fantastisk å se mestringsfølelsen lyse opp barnas ansikt flere ganger i løpet av dagen
Dette skjedde i Haugesund
Der hadde de en micro:bit workshop der de fikk et hjerte til å blinke fremme på micro:bit’en. Etterpå skal de få en sprelledukke til å vifte med armene ved å sende beskjeder til en micro-servo-motor som er satt på sprelledukken.
Stasjon 2: design. Jentene skal få gjennomføre en designprosess. De blir tildelt en problemstilling. Deretter skal de lage en personas som beskriver personen de skal løse problemstillingen for. Etter en brainstorming skal de bygge en prototype eller tegne for å demonstrere løsningen sin.